Pączki

Tłusty Czwartek tuż tuż więc pora na pączki. Po wielu próbach i żmudnych poszukiwaniach przepisu doskonałego, śmiem twierdzić, że taki znalazłam. Pączki są puszyste, mięciutkie i przepyszne. Jak zaczęłam je smażyć moja Jedynka patrzy i mówi: O, wyglądają jak prawdziwe pączki - zdziwiona :D.


Składniki:

500 gr mąki pszennej
45 gr drożdży świeżych 
8 żółtek
250 ml śmietany kremówki 30%
1/3 szklanki mleka
90 gr cukru 
1 opakowanie cukru wanilinowego 
1/3 łyżeczki soli
150 gr masła
30 ml wódki lub spirytusu


Dodatkowo:
marmolada lub konfitura różana
lukier

Wykonanie:
Zaczynamy od przygotowania zaczynu. Mleko i śmietanę podgrzewamy, aż płyn będzie letni, dodajemy do niego pokruszone drożdże, 2 łyżki cukru i 3 łyżki mąki, wszystko razem przemieszać. Naczynie z zaczynem przykryć ręczniczkiem i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (ok. 10 min). Masło rozpuścić i przestudzić.
Do dużej miski wsypujemy mąkę, cukier, cukier waniliowy, sól, dodajemy żółtka, wlewamy wyrośnięte drożdże i wyrabiamy hakiem do ciasta drożdżowego. Do ciasta powoli dodajemy rozpuszczone masło. Masę wyrabiamy aż ciasto będzie gładkie i elastyczne. U mnie to trwało ok. 20 min. Po tym czasie podsypującą mąką zebrałam ciasto w kulę na środek miski, oprószyłam mąką i odstawiłam do wyrośnięcia (ok. 1 godz.). Gdy ciasto podwoi swoją objętość należy wyłożyć je na oprószony mąką blat. Z ciasta uformować walec i pokroić je nożem na plastry. Każdy plaster podsypując mąką lekko rozklepać dłonią, na środek nałożyć nadzienie, zebrać brzegi ciasta do środka i zawinąć. Przygotowane pączki odstawić na ok. 20 min do wyrośnięcia. Z tej porcji ciasta mieliśmy 28 ślicznych pączków.
Pączki smażyć w tłuszczu w temp. ok 175 stopni z obu stron. Po usmażeniu pączki przełożyć na papierowy ręcznik do odsączenia. 
U mnie w domu nie ma opcji sypania pączków cukrem pudrem, liczy się tylko lukier :D. Cukier puder utrzeć z sokiem z cytryny do uzyskania dość rzadkiej konsystencji. Usmażone pączki polukrować, chwilę odczekać i zajadać!

Smacznego!



Komentarze